+31(0)20 614 36 31 info@an-finance.nl

Laatste nieuws

    Deadline aanvraag definitieve vaststelling NOW 1.0 nadert

     

    Heeft u over de eerste aanvraagperiode (maart, april en mei 2020) een voorschot NOW-subsidie ontvangen? Dan moet u uiterlijk 31 oktober 2021 bij het UWV een aanvraag indienen voor de definitieve vaststelling van de NOW-subsidie over deze periode. U kunt hiervoor gebruikmaken van een speciaal formulier. In tegenstelling tot de data voor de aanvraag van de definitieve vaststelling van NOW 3.0 (derde, vierde en vijfde aanvraagperiode) en die van NOW 4.0 (zesde aanvraagperiode), zijn de data voor de vaststelling van NOW 1.0 en 2.0 niet gewijzigd. Het is van groot belang om op tijd in actie te komen. Als u de definitieve vaststelling niet op tijd aanvraagt, loopt u namelijk het risico dat u de ontvangen NOW-subsidie volledig moet terugbetalen.

    Tip

    Controleer of u de aanvraag voor de definitieve vaststelling van de NOW 1.0-subsidie hebt ingediend. Zo niet, zorg dan dat u dit alsnog tijdig doet.

     

    Vraag vóór 1 november aanslag aan voor verlaging box-3-grondslag

    Bepaalde belastingschulden verminderen niet de rendementsgrondslag van box 3. Dit kunt u omzeilen door een voorlopige aanslag aan te vragen en deze voor het einde van het jaar te betalen. Op de peildatum van box 3 (1 januari) heeft het bedrag van de aanslag zo toch de box-3-grondslag verminderd. Maar deze vlieger gaat niet op als de inspecteur de aanslag niet tijdig oplegt, waardoor u niet voor het einde van het jaar kunt betalen. Dat vindt de staatssecretaris niet rechtvaardig. Hij keurt daarom goed dat als u vóór 1 november van het jaar schriftelijk om een (nadere) voorlopige aanslag hebt verzocht, de desbetreffende belastingschuld al per 1 januari van het volgende jaar (peildatum) als betaald wordt beschouwd bij de berekening van de box-3-grondslag. Dus ook als u de aanslag nog niet hebt betaald.

    Tip

    Maak gebruik van deze goedkeuring en zorg dat u vóór 1 november 2021 hebt verzocht om uitreiking van een aanslag.

    Binnenkort afrekenen over uw levenslooptegoed

    Hebt u werknemers in dienst of in dienst gehad die hun levenslooptegoed nog niet hebben opgenomen? Zij moeten aan het eind van het jaar hierover hebben afgerekend met de Belastingdienst. De afwikkeling vindt als volgt plaats. Heeft de werknemer het levenslooptegoed op 1 november 2021 niet opgenomen, dan moet de bank (of andere instelling die het levenslooptegoed beheert) loonheffing inhouden en afdragen in plaats van u als (ex-)werkgever. De bank is geen premies werknemersverzekeringen en geen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) verschuldigd over het levenslooptegoed. Maar neemt de werknemer het tegoed wel vóór 1 november 2021 op, dan blijft u inhoudingsplichtig voor de loonheffing. Ook bent u dan wel premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw verschuldigd. Het kan dus voordelig zijn als de werknemer zijn tegoed niet vóór 1 november 2021 opneemt.

    Tip

    De uitbetaling van het levenslooptegoed kan voor uw werknemers gevolgen hebben voor de inkomensafhankelijke regelingen, zoals de toeslagen. Attendeer hen hierop.

    14 oktober 2021Vraag tijdig TVL Q3 aan

    Vraag tijdig TVL Q3 aan

    U kunt nog tot 26 oktober a.s. TVL-subsidie aanvragen voor de periode juli, augustus en september 2021 (Q3). Bent u MKB-ondernemer, dan kunt u maximaal € 550.000 subsidie krijgen. Valt uw bedrijf in de categorie grote onderneming, dan is de TVL-subsidie gemaximeerd op € 600.000. Uw omzetverlies moet in het derde kwartaal 30% zijn en – net als bij TVL Q2 – kunt u kiezen uit twee referentieperioden, namelijk het derde kwartaal van 2019 of het derde kwartaal van 2020. Ook bij TVL Q3 krijgt u maximaal 100% van de berekende vaste lasten vergoed. Let op, dit zijn niet uw werkelijke vaste lasten, maar het betreft hier de vaste lasten die zijn gebaseerd op CBS-gegevens over het gemiddelde aandeel van de vaste lasten in de omzet van uw branche, uitgedrukt in een percentage. De vaste lasten van uw branche hangen dus samen met uw SBI-code. Op rvo.nl vindt u een lijst met de SBI-codes van branches met de bijbehorende percentages vaste lasten.

    Tip

    Weet u niet zeker of u een MKB-ondernemer of grote ondernemer bent, doe dan de mkb-toets.

    Terugbetalingsregeling verder versoepeld

    Volgens de terugbetalingsregeling moet u op 1 oktober 2022 beginnen met terugbetalen van de belastingschuld die u tijdens de coronacrisis tot 1 oktober 2021 hebt opgebouwd. U betaalt vervolgens uw belastingschuld terug in gelijke, maandelijkse termijnen, waarbij de uiterste betaaldatum is 1 oktober 2027. Daarnaast hebt u tot 1 oktober 2027 de tijd om de belastingschuld terug te betalen die u tussen 1 oktober 2021 en 31 januari 2022 zult opbouwen en waarvoor u het hiervoor besproken extra uitstel van betaling gaat krijgen. Kunt u echter op 1 oktober 2022 aantoonbaar niet beginnen met terugbetalen, dan mag u later beginnen met terugbetalen, maar op 1 oktober 2027 moet u wel de gehele belastingschuld hebben afgelost.

    Tip

    Zorg dat u gedurende de terugbetalingsregeling (tot uiterlijk 1 oktober 2027) steeds tijdig en juist aangifte doet. Ook moet u steeds tijdig en volledig voldoen aan de betalingsverplichtingen die daaruit voortvloeien. Als u niet meer aan deze verplichtingen voldoet, kan de Ontvanger van de Belastingdienst de terugbetalingsregeling weigeren of intrekken. U krijgt in dat geval nog wel eerst de kans om binnen 14 dagen alsnog aan uw verplichtingen te voldoen.

    Soms toch nog uitstel van betaling tot 31 januari 2022

    Op 1 oktober jl. eindigde de regeling voor uitstel van betaling van belastingen. Maar kampt u nog steeds met liquiditeitsproblemen door de coronacrisis, dan kunt u onder strikte voorwaarden toch nog uitstel van betaling krijgen tot 31 januari 2022. Het uitstel wordt in dat geval verleend voor belastingen die u moet betalen tussen 1 oktober 2021 en 31 januari 2022. U kunt hier schriftelijk (dus niet via de website van de Belastingdienst) om verzoeken tot en met 31 januari 2022. Dit kan dus met terugwerkende kracht. Een eventuele samenloop met andere uitstelvormen vormt geen belemmering voor het verlenen van dit aanvullende uitstel van betaling.

    Tip

    Kampt u nog steeds met betalingsproblemen door de coronacrisis, vraag uw adviseur om na te gaan of u voldoet aan de strikte voorwaarden en u gebruik kunt maken van het aanvullend uitstel van betaling.

    Eigen bijdrage bij aankoop arbovoorziening thuiswerkplek

    In 2022 kunt u – als het Prinsjesdagvoorstel wordt aangenomen – een onbelaste thuiswerkvergoeding van € 2 per dag aan uw werknemers betalen voor hun thuiswerkkosten. Maar u kunt nu al gebruikmaken van de gerichte vrijstelling voor arbovoorzieningen, bijvoorbeeld een ergonomische bureaustoel en een ergonomisch bureau. Op voorwaarde dat de arbovoorzieningen zijn gebaseerd op de verplichtingen die u heeft in de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit. In de Arbowet staat dat u geen bijdrage voor deze voorzieningen mag vragen aan uw werknemers. Toch kunt u deze gerichte vrijstelling toepassen als uw werknemer kiest voor een duurdere uitvoering van de arbovoorziening en slechts een bijdrage uit zijn nettoloon betaalt voor de meerprijs. De Belastingdienst heeft dit bevestigd.

    Tip

    De gerichte vrijstelling is niet van toepassing als u de arbovoorziening volledig of gedeeltelijk uitruilt met het brutoloon in een cafetariaregeling. De werknemer betaalt dan immers een eigen bijdrage voor de voorziening. Maar kiest uw werknemer voor een duurdere uitvoering van de arbovoorziening en wordt slechts de meerprijs uitgeruild met het brutoloon, dan mag dat wel. U moet dan wel de vergoeding aanwijzen als eindheffingsloon en ten laste van uw vrije ruimte brengen. De gerichte vrijstelling voor arbovoorzieningen is immers in dit geval niet van toepassing op de meerprijs.

    Einde btw-coronamaatregelen nadert

    De btw-coronamaatregelen eindigen op 1 oktober 2021. Dat wil zeggen dat er dan een einde komt aan het btw-nultarief op mondkapjes, de btw-vrijstelling voor de uitleen van zorgpersoneel en het btw-nultarief op COVID-19 vaccins en -testkits. Vanaf 1 oktober a.s. geldt weer de reguliere btw-wetgeving voor deze goederen en diensten. Bij de inkoop zal u de btw-aftrek weer moeten bepalen op basis van gebruik voor belaste of vrijgestelde medische diensten. Ook zult u dan bij de verkoop weer het te hanteren btw-tarief moeten bepalen.

    Tip

    Zorg dat u uw administratie aanpast op deze terugkeer naar normaal.

    Tijd dringt voor aanvraag NOW 4.0

    Het loket voor de aanvragen van NOW-subsidie voor de periode juli tot en met september 2021 sluit op 30 september 2021. De tijd begint dus te dringen als u nog gebruik wilt maken van deze tegemoetkoming in de loonkosten. Om voor de NOW-subsidie in aanmerking te komen moet u een minimaal omzetverlies hebben van 20%. Ten opzichte van eerdere aanvraagperiodes zijn er enkele belangrijke verschillen. U kunt in de laatste NOW-periode maximaal 80% omzetverlies opvoeren in uw aanvraag, ook als uw werkelijke omzetverlies groter is. Het omzetverlies was in de eerdere aanvraagperiodes niet gemaximeerd. Ten opzichte van de vorige aanvraagperiode is de referentiemaand februari 2021 geworden in plaats van juni 2020.

    Tip

    De NOW-regeling is een complexe regeling, zo is gebleken. Wilt u voor de periode juli tot en met september NOW-subsidie aanvragen, vraag dan uw adviseur om u daarbij te helpen.

     

    Meer tijd voor vaststellingsverzoek TVL Q1

    Hebt u TVL-subsidie ontvangen in het eerste kwartaal van 2021 (Q1)? In dat geval hebt u inmiddels een mail van de RVO ontvangen met het verzoek om het definitieve bedrag van de TVL Q1 vast te laten stellen. U had daarvoor nog tot 1 oktober a.s. de tijd, maar de aanvraagtermijn is onlangs met zes weken verlengd. U moet het vaststellingsverzoek nu uiterlijk op 12 november 2021 hebben ingediend. U gaat hiervoor naar mijn.rvo.nl/tvl en vervolgens naar ‘Aanvraag Beheren’. In het vaststellingsformulier geeft u de werkelijke omzet in het eerste kwartaal aan. Dit formulier heeft de RVO al grotendeels ingevuld met behulp van gegevens van de Belastingdienst. Bent u het met de ingevulde gegevens eens, dan kunt u akkoord geven. Zo niet, dan past u de gegevens aan.

     Tip

    Zorg dat u de juiste bewijsstukken bijvoegt. Dit verkort de afhandelingsduur.